Qualsevol alumne, davant
d’un triangle rectangle i plantejat el problema de descobrir les relacions
entre els seus costats, hi ha dues
maneres bàsiques de procedir:
a) Decidir
descobrir-ho per un mateix, anar provant les diferents possibilitats,
equivocar-se una i altre vegada, perdre temps i energies en intentar cercar el
secret amagat i, el més probable de tot, no arribar a cap resultat al cap d’un
cert temps, sovint després d’haver desencisat a aquells que confiaven en la
resolució del problema.
b) Confiar
en un mestre, coneixedor del teorema de Pitàgores i del triangle sagrat dels
egipcis. La solució és tant senzilla com
que sigui quin sigui la mida dels costats d’un triangle rectangle, el quadrat
del costat més llarg és igual a la suma dels quadrats dels altres dos costats. I
per demostrar-ho es pot acudir a alguna de les quasi mil demostracions que es
diu que existeixen. És evident que el mestre ens ha acompanyat, ens ha ajudat a
trobar la solució, no ens ha fet perdre el temps i el seu coneixement
(experiència en el teorema) ens ha ajudat a quedar bé perquè, al cap i a la fi,
qui ha d’aprovar l’examen és l’alumne.
Aquest és el valor
del mestre i de la seva continuada funció social. I ara, en moments de retallades,
és quan més us n’adonàreu de la seva utilitat, no només en el cas dels triangles
rectangles.
Proper Post: Dilluns
9 de juliol de 2012
Tema: APUNTS D’UN
TAFANER DEL PLE DE JULIOL
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada