dilluns, 20 de març del 2017

UN "GRAN HERMANO" BARROER?




Evidentment, quan parlo de “Gran Hermano” estic pensant en Orwell (personatge singular, lluitador proper al POUM durant la Guerra Civil) i no en les tonteries de Tele 5. I a Tiana també hem vist complerta alguna de les seves profecies donat que s’han instal·lat cambres de  video-vigilància en diversos punts del poble (jo de moment n’he localitzat dues però suposo que n’hi ha alguna més).
D’entrada res a dir si pot ajudar a millorar la seguretat, tant ciutadana com vial a més de la vigilància de punts singulars (i evitar bretolades a la recuperació del tramvia, que tanta feina ha donat als voluntaris que ho han  treballat). De fet, jo he vist càmeres a molts municipis. El que fa singular a les càmeres de Tiana és que no disposen de cap cartell anunciador de la seva presència. Si us fixeu, a les entrades de les autopistes  i també a les barreres de pagament es poden veure uns cartells de color groc que avisen de que s’està gravant als que circulen i es cita la llei que dona empara al procediment. També he vist aquests cartells als municipis amb video-vigilància al carrer, com a Castell d’Aro per citar-ne només un. En canvi, a Tiana hi ha càmeres però no hi ha cartell. Una altre singularitat tianenca?
I donat que sóc un tafaner inquiet m’he posat a investigar el tema. És evident que no sóc cap expert en la matèria ni tan sols sóc advocat, però pel que sembla aquest tema està regulat per la Ley Orgánica 15/1999, de 13 de desembre, de Protección de Datos de Carácter Personal  I per la Instrucción 1/2006, de 8 de noviembre, de la Agencia Española de Protección de Datos. Aquesta darrera diu, a l’Article 3: a) Colocar, en las zonas videovigiladas, al menos un distintivo informativo ubicado en lugar suficientemente visible, tanto en espacios abiertos como cerrados y  b) Tener a disposición de los/las interesados/as impresos en los que se detalle la información prevista en el artículo 5.1 de la Ley Orgánica 15/1999. Recomano que us llegiu el text complet d’aquesta instrucció; té molt de suc.
Pel que sembla, l’obligació es clara: cal posar un cartell anunciador, segons format que figura també a la normativa. Us posaré un exemple: suposem  que un dia convido a Ava  Gardner  a visitar el tramvia de Tiana. Coi, si és una visita particular i íntima, no estaria bé que em gravessin sense jo saber-ho i a la vegada desconèixer davant de qui he de fer els tràmits per esborrar les imatges i tenir la garantia que no les guarden passat un mes. Ves a veure en mans de qui podrien caure les meves imatges amb Ava i els problemes que tot plegat em podrien provocar. És només un exemple, potser una mica fantàstic,  però n’hi ha molts. I si em graven xerrant amb segons qui? . I si em graven fent una botifarra?. I si em graven venint de la pastisseria amb un braç de gitano i tres ampolles de cava?. Tenim tots el dret de que la nostra intimitat ens sigui respetada.
Si no posen cartells anunciadors hauré d’esbrinar on estan situades les càmeres per evitar coaccions a la meva llibertat. Jo sóc dels que pensen que la llei ens obliga a tots. Per tant m’agradaria que les càmeres instal·lades s’ajustessin a la legalitat. O algú em convenç de que estic errat o aquest tema pot ser font inspiradora de divertimento sense aturador...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada